18.2.15

Bewegwijzering: geen ,zie plan of GPX-file

GPX-File

DE ROUTE :

Aard van de weg: meestal verhard, sommige stukken in slechte staat. Af en toe een klim en een venijnig vals plat.

De gemeente Walhain ligt in het zuiden van Waals-Brabant, tussen Waver en Gembloers en verenigt een aantal landbouwdorpen en -gehuchten te midden van een erg mooi landschap. Walhain telt een groot aantal historische boerderijen. Daarnaast zijn er de ruïnes van een 12de-eeuwse burcht, een 13de-eeuwse toren en de Romeinse tumuli van Libersart.

Weet jij waar het middelpunt van België ligt? In het Waals-Brabantse Nil-Saint-Vincent. Dit dorpje ligt op deze route, die dus door het hart van ons land trekt. Het is een streek waar grote herenboerderijen en kastelen overheersen.

1. Vertrek met de St.-Maartenskerk van Sart-lez-Walhain aan je rechterkant. Neem de tweede straat rechts, de rue du Pré des Basses. Blijf rechtdoor fietsen, over het kruispuntje met de Chapelle des Tilleuls, tot aan de T-splitsing waar je naar links stuurt. Je bent nu in de Rue de Saint-Paul. Door deze straat blijven trappen, voorbij de kerk, tot je aan de T-splitsing links Les deux Hurées in stuurt. Op de splitsing hou je rechts en bol je over een holle weg, voorbij la Chapelle du Bon Dieu du Chêne. Je komt uit op een betonweg, de rue de Nil, en volgt die naar links. Negeer alle zijwegen en fiets voorbij de kerk van Nil-Saint-Vincent-Saint-Martin en het kasteel St-Martin. Neem dan rechts de rue du Paradis. Aan het kruispunt met enkele hoeves neem je het meest linkse straatje, de chemin de Tiège. Je klimt voorbij een kapelletje en fietst langs de moulin du Tiège (1834). Rechtdoor trappend in de Chemin du Tiège kom je in een nieuwe woonwijk, over een kruispunt weer rechtdoor, in de rue Margot. Het kruispunt met de N4, de Chaussée de Namur dwars je ook en aan de overkant trap je vrolijk en vrij altijd maar rechtdoor in de Val D’Alveau tot de Moulin d’al Vau, een watermolen aan de Orne. Fiets langs een camping, over de l’Orne en rechts mee in de rue De Nil. Fiets onder de spoorweg en vervolgens neem je links de rue de Bayau. Blijf op het pad rechts van een nieuwe woonwijk. Aan het volgende kruispunt fiets je rechtdoor in de rue de Bierbais die je weer omhoog brengt. De beloning: een mooi zicht op het kasteel van Bierbais (18de eeuw), met 13de-eeuwse donjon.

2. Boven, aan het einde van de rue de Bierbais dwars je een schuin kruispunt en fiets je door de rue de Nivelles. Blijf rechtdoor fietsen, over het kruispunt. De brede weg gaat over in een smalle betonweg, de chemin de Nivelles. Weldra rij je terug tussen de velden. Rechts een panorama van Mont-St-Guibert. Je duikt een holle weg in, kruist een onverharde weg en klimt opnieuw. Op het volgende kruispunt neem je de brede betonweg naar links, de rue Vital Casse. De weg klimt zachtjes en brengt je voorbij het kasteel van Chenoi en langs de rand van het gelijknamige bos. Aan een groot kruispunt - een vijfsprong die l’Arbre de la Justice heet - neem je de richting Mellery. Je trapt voorbij enkele zendmasten, door de Rue du 43e Régiment d'Infanterie, langs de Ferme Le Sartage en door het gehucht Haute Heuval. Na de huizen negeer je een pad rechts en neemt dan de eerste weg links. Nu rij je over een smalle betonweg. Op het kruispuntje met een asfaltweg rij je rechtdoor. Volg de golvende weg zonder je wat aan te trekken van zijwegen. Op het einde, zowat 100 m voor een afsluiting, neem je een heel scherpe bocht naar links. Je fietst nu door de rue du Cimetiere. Blijf rechtdoor fietsen, voorbij het kerkhof, naar de dorpskom. Voor het schooltje fiets je rechts in de rue du Couvent en op het einde naar links in de rue de L’Ermitage. Voor je afdraait kan je even rechtdoor fietsen. Je komt dan aan het kasteel van Gentinnes (1863)(nu een klooster) en de Kongolokapel. De kapel is gebouwd ter nagedachtenis van de sedert 1960 in Congo omgekomen missionarissen.

3. Fiets over het het kruispunt, voorbij de kerk, tot aan de T-splitsing waar je rechts neemt. Blijf in de rue de Mellery tot aan de volgende T-splitsing. Hier neem je links, de rue Dauphin en altijd maar rechtdoor naar Cortil-Noirmont. Aan het kruispunt met la Croix St-Géry blijf je rechtdoor fietsen. Voor een hoeve bocht je naar rechts en vervolgens naar links. Maak links een ommetje door de rue du Bief, langs een watermolen. Neem dan tegenover de chapelle St-Adèle de stijgende rue de la Tour. Op het einde linksaf, de rue des Aviateurs, tot op de T. Draai rechtsaf in de Chemin D’Ernage en rechtdoor tot voor de spoorweg. Hier stuur je naar rechts mee, dan links onder de spoorweg door en direkt rechts in de Rue Emile Labarre. Volgen tot de kerk van Ernage. Achter de kerk linksaf en op het einde rechtsaf. Dwars de weg Waver-Gembloers en fiets terug de velden in. Steek een kruispuntje over en op de T fiets je naar links, voorbij een kapel. Op het einde rechtsaf en op de volgende T, aan de middeleeuwse kasteelruïne van het kasteel van Walhain (verlaten in de 18de eeuw), rechtsaf. Volg de rue du Vieux Château tot het einde. Neem rechts de rue des Boscailles, die overgaat in de rue du Bois de Buis. Volgen tot aan het vertrekpunt.